Saturday, September 20, 2008

Lawatan ke UIA (Universiti Islam Antarabangsa)

Salam.
Hari ini aku berada di bumi UIA. Suasana sini amat sejuk jika di bandingkan dengan rumah aku di sekdyen 7. Berada di kaki gunung genting Highland memungkin suasana di sini sesejuk berada di Kundasang.

Semalam, bermacam dugaan yang aku hadapi ketika dalam perjalanan ke UIA. Bermula dari seksyen 2, aku menaiki bas sehingga sampai ke KL Sentral. Sepanjang perjalanan, aku hanya mampu berdiri kerana tiada kekosongan di deck penumpang. Hampir 1 jam lebih aku berdiri di dalam bas.

Setibanya di KL Sentral, aku menaiki pula putra LRT menuju ke Terminal Putra yang terletak di Gombak. Perjalanan ini mengambil masa dalam lingkungan 35minit untuk sampai ke destinasi. Ceritanya sama sepeti berada di dalam bas. Aku hanya mampu berdiri sepanjang perjalanan. Secara keseluruhan, aku berdiri hampir 2 jam menuju ke UIA. Amat menguji keimanan.

Setelah sampai di terminal Putra, Arifuddin yang berjanji menjemput aku di stesyen juga mengambil masa yang lama. Aku tiba di terminal dalam lingkungan 5pm. Namun, aku di jemput tepat jam 6.03pm. Huhu. Bertambah lagi ujian terhadap diri ini.Namun, sewaktu menunggu Arifuddin, aku sempat membaca buku yang "soal jawab muda-mudi tentang Percintaan dan Pertunangan" yang di karang oleh sahabat kepada ustazah Hidayah iaitu Juraish Kamaruddin. Bagi aku, buku ni amat sesuai untuk dibaca oleh golongan remaja kerana ia banyak membatu dan dalam pada masa yang sama juga dapat memberi tunjuk ajar kepada golongan remaja kini bagaimana cara yang di syorkan oleh Islam untuk memikat pasangan yang diidamkan.

Pada malamnya, aku bersolat Isya' dan solat sunat Terawih di masjid Sultan Ahmad Shah, UIA. Ini merupakan kali kedua aku bersolat terawih di masjid ini. Kali pertama aku bersolat di masjid ini pada ramadhan tahun lalu ketika hendak meghantar Samsul Juwait di KLIA yang berlepas ke United Kingdom. Aku dapat merasakan satu perbezaan ketara ketika berterawih di sini dengan berterawih di surau Seksyen 7. Imam di sini merupakan seorang "foreign student" dan bacaannya pula tidak terlalu laju di baca dengan penuh bertajwid. Jika aku berterawih di surau seksyen 7, Imam membaca terlalu laju sehingga bacaan yang dibaca kurang jelas. Apapun, itu la perbezaan yang ketara yang aku dapat lihat ketika berada di UIA.

Selepas terawih, tepat jam 12, aku, Arifuddin, Imran @blues dan Al Imam Al-Hafiz Mohd Aisamuddin berkumpul di cafe ALI. Kami berborak lebih dari 2 jam sehingga 2 pagi. Rindu dengan mereka semua. Tetapi aku rasa sedikit bersalah kerana Aisamuddin ada ujian "tasmi'" untuk hafazan beliau selepas solat subuh. Risau pula Al-Hafiz Aisamuddin ni hilang hafalan yang di bacanya. Dalam jam 2 pagi, kami pun beredar ke destinasi masing-masing.

1 comment:

samsooL said...

uina.. ini yg jeles ni.. tapi ndak pa.. ada nama sia dalam post ni.. ahaks..

Berbuka puasa di PWTC

Berbuka puasa di PWTC